#socialeinnovatie: van klacht naar veranderbare oorzaak en oplossing

.

Klagen lost niets op

Klagen is eenvoudig. Klagen lost echter niets op, integendeel. Het veroorzaakt eindeloze discussies, korte termijn acties en mislukte projecten. Vertrouwen gaat verloren. Trek je de gedachtegang door dan wordt duidelijk waarom mensen uit protest hun stem uitbrengen op Brexit en het populisme: omdat niemand zich verantwoordelijk voelt de oorzaken van de klachten aan te pakken. Toen ik in 1987 naar Nederland kwam was dat anders!

Het was mouwen opstropen en doen. Er was nog iets. Klachten en problemen werden duurzaam opgelost door ze bij hun veranderbare oorzaken op te lossen. Dat leerde ik waarderen en toe te passen. Mouwen opstropen en doen zijn er nog altijd. Maar waar is het duurzaam oplossen van de oorzaken gebleven?

.

In sneltreinvaart van klacht naar veranderbare oorzaak en oplossing

In de complexe wereld van vandaag is het opsporen van veranderbare oorzaken geen eenvoudige taak. Toch is het mogelijk. Sterker nog, met de oude werkwijze was het bijvoorbeeld mogelijk zelforganisatie binnen kaders voor 30.000 medewerkers voor elkaar te krijgen en een bestaande therapie te vinden waardoor dagelijkse ADHD-uitbarstingen zijn verdwenen. Tot mijn verrassing bleek dat Charles de Monchy een methode had ontwikkeld waar werkwijzen van deze aanpak waren opgenomen. Het mooie van deze methode is dat het nu mogelijk is in een sneltreinvaart van klachten naar veranderbare oorzaken en oplossingen te komen.

Deze methode werd onder meer bij het landelijke project ter bestrijding van de aardappelziekte ingezet. Dat is een project waarvan wij nauwelijks iets hebben gehoord. Dat komt doordat het buitengewoon succesvol was en dat met een fractie van de gebruikelijk kosten en complicaties.

Met dank aan Charles, hieronder een werkvorm en voorbeeld om van klachten naar veranderbare oorzaken en oplossingen te komen. Normaalgesproken wordt dit via workshops gedaan waar vertegenwoordigers van de betrokken partijen deelnemen. Door naar elkaar te luisteren wordt het inzichtelijk waar de partijen tegenaan lopen. Van klachten worden veranderbare oorzaken en oplossingen:

Klacht We komen om in de instructies1. Veel te veel!!! Jullie houden je niet aan de instructies1!
1.Wie? Partij 1

Locatiemedewerkers

Partij 2

Management

2. Wat gebeurt er? Instructies staan op verschillende plekken, spreken elkaar tegen; etc. Locaties richten de dienstverlening verschillend in.
3. Veranderbare oorzaak/ knelpunt Het kost veel te veel tijd om de relevante instructies te vinden, uit te zoeken welke instructie telt, etc. Wij hebben zo veel instructies dat wij ze niet meer kunnen bijhouden.
4. Kans De relevante instructies zijn met een paar mouse clicks te vinden. Het aantal instructies is teruggebracht tot op een beheersbaar niveau.
5. Oplossing Eén ‘look and feel’ voor alle instructies, inclusief één centrale plek. Twee schrijfwijzen voor instructies: één voor situaties war de bestaande schrijfwijze prima werkt en één nieuwe voor situaties waar deze schrijfwijze een exponentieel groeiend aantal instructies veroorzaakt.

        1 Richtlijnen, policies, standaarden, protocollen, etc.

 

Laten wij het concreet maken door twee ‘high-impact’ klachten op te lossen

Ken jij bestuurders, wetenschappers en/of politici die deze (of andere) klachten bij hun veranderbare oorzaken willen oplossen? Laat ze dan contact opnemen met het Zorgdenkers Netwerk via info@zorgdenkers.nl of bel de auteur van dit artikel op 078-644 0199.

Het Zorgdenkers Netwerk heeft grote bronnen geïdentificeerd, die erop wachten aangesproken te worden. Vanuit bron 3 (‘open mind’ en onderzoek naar alle resultaat leverende therapieën’), hieronder twee ‘high-impact’ klachten. Oplossen van de veranderbare oorzaken biedt de mogelijkheid veel leed te voorkomen en miljarden Euro’s écht te besparen. Om het mogelijk te maken is de medewerking van bestuurders, adviseurs, wetenschappers en/of politici nodig.

Achtergrond: Nadat patiënten via de reguliere weg te kennen werd gegeven “het spijt ons, u moet leren met uw aandoening te leven”, hebben patiënten op eigen initiatief therapieën gevonden, die het nodige resultaat hebben geleverd. Via netwerken en het Internet zijn dusdanig veel voorbeelden te vinden, dat dit één van de grote bronnen moet leveren om de zorg ook in de toekomst betaalbaar te maken.

Ook in mijn familie is ons dit overkomen, zeven keer. In alle gevallen was het mogelijk op eigen initiatief een therapie te vinden, die het nodige resultaat heeft geleverd, zelfs bij ADHD en dyslexie. Bij ADHD en dyslexie was de werkwijze te verklaren via technieken zoals de alternatieve route, die ons bij file op de weg wordt aangeboden (ingenieursdisciplines). Opmerkelijk was dat geen ADHD-, dyslexie- en autismeonderzoek te vinden was dat deze technieken had ingezet.

Hier de twee klachten:

Klacht Onbewezen therapieën creëren valse verwachtingen en hoge, onnodige zorgkosten. Probeer je met de bij de achtergrond aangegeven behandelingsresultaten onderzoek voor elkaar te krijgen, dan strandt het op een overvloed aan obstakels. Niemand voelt zich verantwoordelijk. In de tussentijd worden deze therapieën verbannen omdat ze niet bewezen zijn.  
1.Wie? Beslissers (bestuurders, managers, hun adviseurs, wetenschappers, politici) en professionals Patiënten en ook professionals

 

Ken jij bestuurders, wetenschappers en/of politici die deze (of andere) klachten bij hun veranderbare oorzaken willen oplossen? Laat ze dan contact opnemen met het Zorgdenkers Netwerk via info@zorgdenkers.nl of bel de auteur van dit artikel op 078-644 0199.

.

Dit bericht is geplaatst in bronnen, complexiteit, gezondheid, handvatten, kernoorzaken, kosten zorg, kwaliteit, mogelijkheden, obstakels, Project, zorg met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *