Hoe vinden wij de weg naar een duurzaam gezondheidssysteem? ‒ Deel III: Voorbij de concerns, klachten en verwijten

In deel II hadden wij het over ‘Root Cause Analysis’. Bij het uitvoeren van projecten komt er meer om de hoek kijken dan dat wat ‘Root Cause Analsysis’ kan leveren, bijvoorbeeld:

  • Hoe brengen wij de betrokken patijen op één rij terwijl de emoties door concerns, klachten en/of verwijten oplopen?
  • Hoe voorkom ik dat mijn project op obstakels gaat vastlopen die bij de betrokken partijen aan het begin van het project bekend zijn en bij de gebruikelijke werkwijze onvoldoende aandacht krijgen?
  • Hoe trek ik mijn vastgelopen project weer vlot?

Ter beantwoording van deze vragen valt een aanpak op die ondermeer bij het landelijk project ter bestrijding van de aardappelziekte werd ingezet toen het in eindeloze discussies vast zat. Deze situatie bleek veroorzaakt te zijn door een discussie gericht op concerns, klachten en verwijten. Wat deze had veroorzaakt had nauwelijks aandacht. Het lukte de veranderbare problemen/situaties achter de concerns, klachten en verwijten te identificeren en deze naar doelen te vertalen. De eindeloze discussie werd doorbroken. Wij hebben verder weinig van dit project vernomen want het werd buitengewoon succesvol (meer via ‘Hoe het gelukt is eindeloze discussie te doorbreken: het project ter bestrijding van de aardappelziekteop deze pagina).

Toen wij ons als zorgdenkers afvroegen hoe wij de problematiek van het huidige zorgsysteem inzichtelijk kunnen maken, hebben wij dezelfde aanpak toegepast. Met een workshop van minder dan één dag werd de problematiek inzichtelijk. Doelen voor de veranderbare problemen/situaties waren gevonden. Meer hierover onder ‘De uitdaging van de onbetaalbaar wordende zorg overzichtelijk makenop deze pagina…

Dit bericht is geplaatst in bureaucratie, handvatten, kwaliteit, mogelijkheden, obstakels, Project, zorg met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *