Richtinggevende vragen: onbeschoft gedrag t/m schietpartij

Kinderen kunnen leren wat mag en wat niet mag. Als ze in de puberteit zijn is het te laat. Het heeft ons slechts 10 avonden gekost om de technieken te leren. Het werkt! 

Slechts een richtinggevende vraag voor de preventie van onbeschoft gedrag, pesten, vandalisme, criminaliteit en schietpartijen.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Richtinggevende vragen voor het oplossen van hardnekkige problemen

 

Bijgewerkt 9 maart 2018

Al bijna twee decennia proberen wij onze organisaties op de uitdagingen van de huidige wereld aan te passen. Wij ervaren de gevolgen als chronische bezuinigingsdruk, burn-out, ontslag van productieve medewerkers en bedrijven die niet meer bestaan. Iets ontbreekt in onze aanpak. Hieronder een doelgerichte insteek met slechts een paar richtinggevende vragen om ons uit deze misère te leiden.

 

Verder via de originele blog post …

.

Geplaatst in gezondheid, handvatten, leiderschap, mogelijkheden, zorg | Een reactie plaatsen

Manifest versterken samenwerking Sociaal Domein

Graag maken wij u attent op een initiatief waar Zorgdenkers Ellen Vervoort-Nijsen en Charles de Monchy actief bij betrokken zijn. Het is deels een spin-off dat vanuit de activiteiten van het Zorgdenkers Netwerk is ontstaan. Wij zien het als een ‘high-impact’ project omdat er structureel gebruik wordt gemaakt van één van de effectieve technieken voor de omgang met complexe situaties: de rotonde.

Zij noemen het de koppelzone. Op de weg zijn veel rigide stoplichten vervangen door rotondes. Ook in de virtuele wereld tussen organisaties is dat mogelijk. Op 15-11-2017 hebben alle gemeenteraadsleden met hun wethouders het volgende bericht met het Manifest voor Anja ontvangen:

Geachte heer/mevrouw [naam],

Als lid van de gemeenteraad komt u op voor de belangen van uw burgers.

Sommigen zijn afhankelijk van ondersteuning. Maar je hoeft de krant maar open te slaan en je ziet dat er binnen het ‘Sociaal Domein’ veel beter kan. Ook in uw gemeente herkent u vast wel een ‘Anja’ die niet tijdig wordt geholpen of wordt doorgestuurd van instantie naar instantie. De oorzaak is vooral het gebrek aan gestructureerde samenwerking. Dat kan toch niet langer zo?

De oplossing ligt voor de hand: [click hier voor het volledige bericht]

Geplaatst in aankondiging, bureaucratie, complexiteit, innovatie, kosten zorg, leiderschap, mogelijkheden, Rotonde, zorg | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Paradoxaal Leiderschap: het verbindende element om ‘high-impact’ verbeterinitiatieven weer mogelijk te maken?

Afgelopen donderdag was ik bij een inspiratiesessie van de Gemeente Rotterdam. Ivo Brughmans, filosoof en managementconsultant, gaf een boeiende presentatie. Het heeft indruk gemaakt. Want aan het eind hebben zich een verbazingwekkend groot aantal deelnemers ingeschreven voor een vervolg via communities of practice. Mijns inziens geeft Ivo’s model een buitengewoon interessant vertrekpunt om verbeterinitiatieven, die nu nog vastlopen, weer mogelijk te maken.

Om het beoogde niveau 6 of 7 van zijn model te bereiken zijn wel nog bijdragen nodig. Ik ben van mening dat deze bijdragen al bestaan een via netwerken zoals het Zorgdenkers Netwerk, de Stad van Morgen, Rotterdam Kantelt en Denktank Project NL te vinden zijn. Ben uiteraard benieuwd hoe anderen dat zien. Reageren kan onderaan deze blog post.

Waar gaat het om? Het begon al voor deze sessie. Er wat dusdanige belangstelling dat moest worden uitgeweken naar een andere locatie met een grotere zaal. Er hing iets in de lucht van: wij willen vernieuwen, hebben het herhaaldelijk geprobeerd maar de resultaten waren onvoldoende. Men was moe van nog meer van hetzelfde in een nieuw jasje of een nieuwe trend die het ook niet gaat worden. Men was blijkbaar op zoek naar houvast waaruit het volgende is op te maken: ‘die begrijpen het écht! Laten wij samen werken om het verschil te maken’. Dat is een patroon dat mij sinds het midden van vorig jaar via diverse netwerken is opgevallen. Hierop is Ivo Brughmans ingegaan. Centraal stond het doorbreken van het slingeren tussen extremen zoals centraal organiseren naar decentraal en weer terug.

Hier een video waar Ivo het uitlegt (9:41):

.

Geplaatst in bronnen, bureaucratie, complexiteit, handvatten, innovatie, kernoorzaken, leiderschap, mogelijkheden, obstakels, symptomen, zorg | Getagged , , , , , , | Één reactie

#socialeinnovatie: De wil is er. Het belangrijkste obstakel lijkt nu bespreekbaar en dus oplosbaar.

Eén week geleden was ik op de conferentie sociale innovatie. Het was een boeiende bijeenkomst. Aan de ene kant bleek de urgentie voor sociale innovatie veel hoger dan ik had gedacht. Aan de andere kant was er veel energie aanwezig om innovatie vooraan te brengen. Opvallend was het volgende: tot kortgeleden leek het een kwestie van mouwen opstropen, olievlek starten en het komt er wel. Als je het anders zag kwam een reactie van ‘doomdenker’. Afgelopen vrijdag was dat anders.

Ineens was er sprake van ‘er is geen ruimte voor innovatie’. Iemand had het over 30 eerdere conferenties zoals deze en geen resultaat. Toen men tijdens een paneldiscussie op zoek ging naar oplossingen op problemen heb ik dat bijgedragen wat wij bij de Zorgdenkers hebben gevonden. Tot mijn verrassing werd het met een applaus gewaardeerd. Deze bijdrage wil ik dan ook via deze weg delen. Tegelijk wil ik lezers uitnodigen iets ermee de doen:

Het Zorgdenker Netwerk is mede ontstaan vanuit mensen die eerder hadden ervaren hoe hun initiatief op onoverbrugbare obstakels was vastgelopen. Bij dit netwerk hebben wij ons gevraagd “hoe komt het dat ‘high-impact’ verbeterinitiatieven structureel vastlopen?”

Conclusie: Er bestaan drie groepen. Patiënten/cliënten zorgverleners/ professionals – beslissers (bestuurders, managers, managementadviseurs, politici). Met de beste bedoelingen start iedere groep verbeterinitiatieven. Omdat de groepen elkaar op cruciale gebieden onvoldoende begrijpen, lopen hun initiatieven langs elkaar heen. Omdat de oorzaken van de klachten blijven bestaan heeft dit weer nieuwe klachten tot gevolg. Omdat deze projecten veel geld en veel tijd kosten, worden de klachten met iedere ronde aan ‘verbeterinitiatieven’ erger.

Hoe dat op te lossen is?

  1. Stoppen met die initiatieven die op klachten sturen!
  2. Aanpak van de veranderbare oorzaken die de klachten laten ontstaan!
  3. Stel menselijke kernwaardes zoals gezondheid, veiligheid, tevreden cliënten en gemotiveerde medewerkers weer voorop i.p.v. het geld!

De uitdaging is nu deze: hoe vinden wij de veranderbare oorzaken en oplossingen? Dat lijkt ingewikkeld. Met een bepaalde insteek is het ‘vrij eenvoudig’, zie dit artikel: #socialeinnovatie: van klacht naar veranderbare oorzaak en oplossing.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Zorgdenkers Netwerk via info@zorgdenkers.nl of bel de auteur van dit artikel op 078-644 0199..

Geplaatst in bronnen, complexiteit, gezondheid, handvatten, innovatie, kernoorzaken, kosten zorg, kwaliteit, mogelijkheden, obstakels, Project, symptomen, zorg | Getagged , , , , , , , , , , | 11 Reacties